Hogyan szemléljük a képeket? Olajfestmények

Részlet a Szigligeti horgász c. képből.

Bevezető cikk: Hogyan szemléljük a képeket?

Egy olajfestmény válhat olyan természetessé, akár egy akvarell, de lehet megfontoltabb is. Az értő szem meglátja a különbséget, melyik kép készült plein airben, és melyik műteremben. Habár az ecsetkezelés ugyanaz, a spontaneitást, mely egyúttal az alkotás frissességét is jelzi, nem lehet letagadni.

Részlet a Szigligeti horgász c. képből. Szigligeti horgász kiemeléssel
Szabadban, vitorláshajón készült festmény (+)

A felső kép plein airben készült, így az ecsetnyomok alapján megfigyelhető a formakövető ecsetvezetés és a színkombinációk természetessége. A friss festékbe beleragadt rovarok, festékcsomók, néhol be-befestetlenül maradt vászon tanúskodnak arról, hogy a művész a természetben, gyorsan dolgozott.

Részlet a Badacsonytomaj főtere c. képből. Badacsonytomaj főtere kiemeléssel
Műteremben készült festmény (+)

Ez a kép a helyszínen készült vázlat alapján, műteremben lett megalkotva. Részletdúsabb és több, apró momentumot tartalmaz, formái kidolgozottabbak. A kép hosszabb ideig készült, néhány eleme át lett dolgozva. Folyamatosan „érlelődött”, a művész többször változtatott egy-egy kisebb részletén.